نمونه ای از اتوبوس تمام برقی با همکاری مجموعه مپنا و شرکت عقاب افشان در سال 1400 تولید شده است. در این اتوبوس از سلول های لیتیم فسفات استفاده شده و گفته شده 60 درصد قطعات این اتوبوس در داخل طراحی و ساخته شده است و این مقدار قرار است به زودی به 100 درصد افزایش یابد. این اتوبوس برقی که زیما نام دارد، در تعدادی از مسیرهای شهری شهر مشهد و تهران به صورت آزمایشی در حال کار است.
زیما به یک قوای محرکه الکتریکی داخل چرخ های عقب مجهز است که ۴۲۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۸ هزار و ۵۵۰ نیوتن متر تولید می کند. همچنین ۸ پک باتری در این اتوبوس برقی، ظرفیت کلی ۳۱۸ کیلووات ساعت را فراهم می کنند و این امکان را به شتاب زیما می دهند که با هر بار شارژ کامل باتری ها مسافت ۲۴۲ کیلومتر را بپیماید.
شارژ باتری های اتوبوس برقی زیما به روش AC و با توان ۸۰ کیلووات، حدود ۵ ساعت طول می کشد. در حالت شارژ سریع CCS و با توان ۳۰۰ کیلووات، زمان شارژ به حدود یک ساعت می رسد. اگر هم برای شارژ باتری های زیما از روش شارژر پانتوگراف با توان ۶۰۰ کیلووات استفاده شد، این اتوبوس برقی تنها در ۲۰ دقیقه به ظرفیت کامل دست پیدا می کند. قابلیت شارژ پانتوگراف یکی از ویژگی هایی است که مهندسان مپنا و شرکت مکو آن را بومی سازی کرده اند و توانسته اند تا تجهیزات آن را تولید کنند. همچنین این قابلیت شارژ در اکثر نمونه های چینی و اروپایی اتوبوس های برقی به صورت استاندارد دیده نمی شود و در حال حاضر، شتاب زیما جز معدود اتوبوس های برقی است که این قابلیت را به صورت استاندارد دارد.
منبع خبر: پایگاه خبری اسب بخار