پس از یک مرحله آزمایش دقیق در مسیر آزمایشی و جادههای عمومی، کامیونهای مرسدس بنز GenH2 اکنون به مرحله توسعه پیشرفته برای استقرار رسیدهاند. مشتریان، این فرصت را دارند که تجربه عملی در حمل و نقل از راه دور با کامیونهای پیل سوختی را در مراحل اولیه و در مرحله آزمایشی به دست آورند. حدود یک سال تیم توسعه کامیون دایملر تجربیات ارزشمندی در مورد عملیات واقعی کامیونهایی که با هیدروژن مایع کار میکنند، به دست آورد.
هم اکنون، پنج کامیون GenH2 در کاربردهای مختلف، در مسافت طولانی در مسیرهای خاص در آلمان، در حال آزمایش هستند.
مهندسان توسعه کامیون دایملر، کامیون GenH2 را بر اساس ویژگیهای معمولی مرسدس بنز آکتروس در مسافتهای طولانی ساختهاند. کامیونهای مرسدس بنز GenH2، که در اولین آزمایشهای مشتری استفاده میشوند، محمولهای از بار با وزن تقریبی 25 تن را حمل میکنند.
سیستم پیل سوختی کامیون GenH2 دارای توان 300 کیلووات (2×150 کیلووات) بوده ویک باتری 400 کیلووات اضافی، توان مورد نیاز را به طور موقت ارائه می دهد. ظرفیت ذخیره سازی باتری نسبتاً کم است، زیرا برای تأمین انرژی نیازهای انرژی در موقعیتی خاص در نظر گرفته شده است.
پشتیبانی از پیل سوختی، به عنوان مثال در زمان اوج بار یا در هنگام شتاب گیری یا هنگام رانندگی در سربالایی با بار کامل استفاده میشود. با انرژی ترمز و انرژی اضافی، سلول سوختی شارژ می شود. به این ترتیب کامیون دارای گشتاور 2 در 1577 نیوتن متر یا 2 در 2071 نیوتن متر را ارائه میدهد.
دو مخزن هیدروژن مایع از جنس فولاد ضد زنگ دارای ظرفیت ذخیره سازی بالای 88 کیلوگرم (هر کدام 44 کیلوگرم) موجود است
این کامیون دارای مزایای ویژهای از نظر هزینه و وزن در مقایسه با استفاده از سوخت هیدروژن گازی فشرده است که باعث میشود کامیون GenH2 مرسدس بنز برای حملونقل جادهای انعطافپذیر و پرتقاضا مانند کامیونهای دیزلی معمولی باشد.
منبع:
https://www.greencarcongress.com/2024/07/20240727-natura.html