X-Press Feeders، که در زمینه حمل و نقل کالا با کشتی فعالیت میکند، دومین مسیر سبز متانول خود را با نام Green Baltic X-PRESS (GBX) راه اندازی کرد. این بخشی از اولین شبکه تغذیه برنامه ریزی شده اروپا است که با متانول سبز تغذیه می شود.
این گسترش به دنبال راهاندازی موفقیتآمیز Green Finland X-PRESS (GFX) در ماه جولای است و نقطه عطفی دیگر در تعهد این شرکت به حمل و نقل پایدار است.
معرفی مسیر GBX به این دلیل امکان پذیر شد که X-Press Feeders سومین کشتی دوگانه سوز به نام Eco-Umande را دریافت کرد. این کشتی به عنوان بخشی از کشتی های دوگانه سوز این شرکت که قادر به کار بر روی متانول سبز هستند به Eco-Maestro و Eco-Levant می پیوندد. ظرفیت اسمی هر کشتی 1260 TEU است.
Eco-Umande اولین کشتی کانتینری مجهز به متانول دوگانه سوز است. کشتی در ابتدا با ذخیره سوخت متانول (آماده) طراحی شد. با این حال، با توجه به پیشرفت سریع کربن زدایی و سوخت متانول دریایی، مالک تصمیم گرفت کشتی را برای قابلیت سوخت دوگانه پس از تحویل، بازسازی کند. پروژه مقاوم سازی توسط SUMEC Marine به شرکت مهندسی اقیانوس آرام (Zhoushan) با مسئولیت محدود بسته شد.
طول Eco-Umande 148 متر، عرض 27.2 متر و عمق 14.3 متر است. این دستگاه مجهز به موتور دوگانه سوز متانول MAN Energy Solutions 5S50ME است.
شبکه تغذیهکننده جدید X-Press Feeders از متانول سبز نیرو میگیرد، یک سوخت دریایی پایدار که انتشار گازهای گلخانهای را تا 65 درصد از نظر نیروی محرکه موتور اصلی، در هنگام استفاده از متانول سبز به جای سوختهای معمولی کاهش میدهد. متانول سبز یک منبع انرژی تجدید پذیر است که از تجزیه مواد آلی مانند ضایعات و پسماندها تولید می شود. متانول سبزی که X-Press Feeders استفاده می کند، به طور مستقل در اروپا تحت ISCC (گواهی پایداری و کربن بین المللی) تایید شده است.
راه اندازی مسیر GBX به ویژه به موقع است زیرا طرح تجارت انتشار گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا (ETS) برای کشتیرانی دریایی از اول ژانویه امسال اجرایی شد و کشتیرانی را تشویق کرد تا شیوه های پایدارتری را اتخاذ کنند. علاوه بر این، مقررات سوخت اتحادیه اروپا دریانوردی قرار است از ژانویه 2025 آغاز شود و نیاز به کاهش شدت انتشار گازهای گلخانه ای انرژی مصرف شده در کشتی ها دارد.
X-Press Feeders در حال حاضر دارای 14 کشتی کانتینری متانول دوگانه سوز است که از کارخانه های کشتی سازی مختلف در چین سفارش داده شده است.