محققان اسپانیایی یک فرآیند بازیابی لیتیم دو مرحلهای ایجاد کردهاند که پس از مراحل خرد کردن و جداسازی قبلی، روی دو جرم مختلف سیاه از باتریهای خودروهای الکتریکی NMC 622 اعمال میشود.
در مرحله اول، هیدرولیز برای استخراج ترکیبات لیتیم از محصولات تجزیه الکترولیت (LiPF6) استفاده می شود. در مرحله دوم، فرآیند احیای حرارتی کربن انجام می گیرد که در آن عوامل کاهنده مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند. حاصل این مرحله محصولی است که با آب شسته شده و در اثر تبخیر متبلور می شود.
نتیجه مرحله اول دو ترکیب مفید صنعتی است: LiF که در تولید الکترولیت های باتری لیتیم یون استفاده می شود و Li3PO4 که در تولید باتری های لیتیم- آهن فسفات استفاده می شود.
در مرحله دوم، Li2CO3 با مقدار قابل توجهی LiF کم، با خلوص بالاتر از 98.4٪ بازیابی می شود. این فرآیند اجازه می دهد تا 90-94٪ از کل لیتیم در توده سیاه بازیابی شود.
مرجع:
doi: 10.1016/j.jpowsour.2024.235215